We zien de volgende risico’s en onzekerheden.
Loonkosten
De stijging van de loonkosten a.g.v. de nieuwe CAO is relatief fors. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat de meicirculaire 2024 hiervoor compensatie biedt voor 2024. Dit is echter niet met zekerheid te zeggen. Vanaf 2025 geldt de nieuwe financieringssystematiek en vindt waarschijnlijk geen volledige compensatie plaats.
Op het moment dat de Kadernota 2025-2028 door het college wordt vastgesteld, is de meicirculaire nog niet verschenen. Wanneer de meicirculaire onvoldoende compensatie biedt, zal er gekeken moeten worden naar aanvullende oplossingen.
Middelen jeugd
Het Rijk heeft aangegeven de extra bezuinigingen in de jeugdzorg van € 500 miljoen voor 2025 te schrappen. Of dit ook voor de jaren erna geldt (het bedrag liep op € 511 miljoen vanaf 2027) is vooralsnog onduidelijk.
Het kabinet heeft een aantal besparingsopties genoemd, zoals invoering van een eigen bijdrage vanaf 2026, afschaffing van het PGB en het niet meer vergoeden van jeugdhulp na het 18de jaar. Het is echter maar de vraag of dit het gewenste effect sorteert en wat dat gaat betekenen voor de gemeentelijke financiën.
Oekraïne
Op dit moment hebben we al 2 jaar te maken met de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de opvang van vluchtelingen, het is te verwachten dat de opvang van vluchtelingen ook in 2025 doorloopt. We gaan er in deze Kadernota vanuit dat de opvangkosten voor de gemeentelijke opvang in 2024 en verder ook door het Rijk vergoed worden.
Grondstoffeninzameling
Eind 2024 loopt de overeenkomst af van alle gemeenten met Afvalfonds (nieuwe naam Verpact) voor de vergoedingen voor grondstoffen – gescheiden inzameling. Gebaseerd op ervaringen uit het verleden zijn er aan het eind van het jaar nog geen nieuwe afspraken. Ook loopt er landelijk een (politieke) discussie over de statiegeldopbrengsten. Dit geeft flinke onzekerheid over de bedragen die we gaan ontvangen en maakt het realistisch begroten van de afvalstoffenheffing een uitdaging.