Ontwikkelingen

Sociaal domein

In 2023 en 2024 is met veel energie gewerkt aan het op orde brengen van het sociaal domein. De teruggekeerde taken zijn duurzaam georganiseerd, de ondersteunende ICT en de werkprocessen zijn toekomstbestendig ingericht. Uit het programma zijn drie structurele knelpunten naar voren gekomen die opgelost moeten worden. Deze knelpunten zijn hieronder toegelicht.

  1. Inrichting contractmanagement Wmo en Participatie

Contractmanagement bewaakt of alle partijen voldoen aan hun verplichtingen die vastgelegd zijn in de contracten. Een contractmanager stuurt op gemaakte afspraken (o.a. wachtlijsten en kwaliteit), bewaakt de kosten en draagt bij aan het tegengaan van zorgfraude. Voor Jeugd is het contractmanagement regionaal georganiseerd. Contractmanagement voor de Wmo en Participatie is lokaal ingericht. In onze organisatie is contractmanagement geen aparte functie, maar is het belegd bij de verschillende beleidsadviseurs. Zij hebben hier echter onvoldoende tijd en onvoldoende expertise voor. Ook is er geen ondersteunende applicatie waar alle contracten in zijn ondergebracht. Hiermee laten we kansen liggen om de dienstverlening aan inwoners kostenefficiënt te verbeteren en op kosten te besparen.
Voor een goede sturing op de contracten is het nodig om contractmanagement op basisniveau in te richten. Voor deze minimale variant is een bedrag van € 50.000 aan extra loonkosten nodig en een licentie voor een passende applicatie.

  1. Uitbreiding formatie consulenten Jeugd

Voor zowel Wmo, Werk en Inkomen als Jeugd hebben we de benodigde formatie berekend. Voor Wmo en Werk en Inkomen denken we met de huidige uitvoeringscapaciteit net voldoende toegerust te zijn. De consulenten jeugd ervaren een (te) hoge werkdruk. Dit leidt tot een hoger ziekteverzuim en het vertrek van ervaren collega’s. De toenemende werkdruk is mede het gevolg van onderstaande ontwikkelingen:

  • Sinds januari 2023 sluit een jeugdconsulent 1 dagdeel per week samen met de Specialistische Ondersteuner Jeugd aan bij de huisartsen voor de verwijzingen vanuit de huisartsen. Deze extra inzet werpt zijn vruchten af. Het heeft geleid tot een daling van 17% aan GGZ-verwijzingen.
  • We zetten extra in op het voorkomen van uithuisplaatsingen en terugdringen van gedwongen maatregelen. Daling van het aantal uithuisplaatsingen kan alleen met intensievere en langdurige begeleiding van de consulenten. Waar voorheen Veilig Thuis en de Jeugdbescherming zaken overnamen, blijft nu de consulent bij het gezin betrokken en sluit het regionaal veiligheidsteam aan. Minder uithuisplaatsingen en stabiele begeleiding door een vaste consulent zijn goed voor de gezinnen. De keerzijde is een hogere werkdruk voor de consulenten. Een consulent is per week gemiddeld 4 uur extra kwijt per gezin.

Met een uitbreiding van consulenten vangen we bovenstaande uitbreiding van taken op én kunnen we een duurzaam en veerkrachtig team waarborgen. Hierdoor kunnen we de kwaliteit en stabiliteit van de zorg voor jeugdigen blijven garanderen.
Totale kosten voor de uitbreiding bedragen € 167.000. Hiervan is € 90.000 opgenomen onder mutaties meerjarig effect Voorjaarsrapportage 2024 en € 77.000 onder de post

onontkoombaar, onvoorzien, onuitstelbaar.
De financiële effecten van een daling aan GGZ-verwijzingen en minder veiligheidszaken zagen we al in 2023, de lasten voor specialistische jeugdhulp lagen ruim 500.000 euro lager dan in 2022.

3. Uitbreiding licentie sociale kaart

Voor een goede ontsluiting van het voorliggend veld voor inwoners en professionals is een uitgebreide licentie van de sociale kaart nodig. Hiermee kunnen we voorkomen dat inwoners van het kastje naar de muur worden gestuurd én dat ze onnodig in de meer hoogwaardige hulpverlening terecht komen.

Deze pagina is gebouwd op 08/22/2024 11:40:38 met de export van 08/22/2024 11:38:08